Stanowisko ds. obronnych, obrony cywilnej, zarządzania kryzysowego oraz ochrony informacji niejawnych
Stanowisko ds. obronnych, obrony cywilnej, zarządzania kryzysowego oraz ochrony informacji niejawnych
Podinspektor - Arkadiusz Godlewski
Te. (29) 645 80 00 wew.24
Do zadań i kompetencji podinspektora ds. gospodarki komunalnej należy:
- Zakres obowiązków (czynności) na zajmowanym stanowisku pracy:
- W zakresie spraw obronnych, w szczególności:
- opracowanie i aktualizacja szczegółowych zakresów działania stanowisk pracy oraz planów obsady personalnej, wynikających z regulaminu organizacyjnego Urzędu na czas wojny,
- opracowanie i aktualizacja dokumentacji „Zestawów zadań” przewidzianych do realizacji w poszczególnych okresach gotowości obronnej,
- wykonywanie zadań obronnych wynikających z obowiązujących aktów normatywno-prawnych,
- nadzór nad organizacją zadań obronnych w zakładach pracy działających na terenie Gminy,
- organizowanie szkoleń obronnych,
- tworzenie stałych dyżurów dla potrzeb przekazywania informacji i decyzji,
- opracowywanie projektów decyzji Wójta w sprawach świadczeń na rzecz obrony,
-
opracowanie i bieżąca aktualizacja planu świadczeń osobistych oraz etatowych
i doraźnych świadczeń rzeczowych na rzecz Sił Zbrojnych, Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Obrony Cywilnej i innych jednostek organizacyjnych wykonujących zadania na potrzeby obrony cywilnej, - opracowywanie planów operacyjnych, planów podmiotów leczniczych na potrzeby obronne, prowadzenie spraw HNS (WSPARCIE POBYTU I DZIAŁAŃ WOJSK SOJUSZNICZYCH NA TERYTORIUM KRAJU GOSPODARZA), militaryzacji.
- W zakresie obrony cywilnej, w szczególności :
- opracowywanie dokumentów planistycznych w zakresie realizacji zadań obrony cywilnej,
- wykonywanie niezbędnej dokumentacji do przygotowania i kierowania formacjami obrony cywilnej,
- przygotowanie i zapewnienie działania elementów systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania,
- opracowanie planu obrony cywilnej gminy oraz nadzór nad opracowaniem planów obrony cywilnej instytucji, podmiotów gospodarczych i innych jednostek organizacyjnych działających na terenie gminy,
- planowanie, organizowanie i prowadzenie szkolenia kadry i formacji obrony cywilnej oraz ludności w zakresie powszechnej samoobrony,
- opracowanie dokumentacji potrzebnej do przeprowadzenia procesu ewakuacji /przyjęcia/ ludności,
- przedstawianie Szefowi OC Gminy propozycji zadań w zakresie OC dla instytucji, podmiotów gospodarczych i innych jednostek organizacyjnych działających na terenie gminy,
- opracowanie planu świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obrony cywilnej,
- zapewnienie odpowiednich warunków przechowywania, konserwacji i eksploatacji oraz ewidencji sprzętu i materiałów OC (prowadzenie magazynu OC),
- realizacja przedsięwzięć w zakresie integracji sił OC do prowadzenia akcji ratunkowej oraz likwidacji skutków klęsk żywiołowych i zagrożeń środowiska,
- przygotowanie i przedstawienie Szefowi OC propozycji ochrony lokali, budynków mieszkalnych i gospodarczych, żywności, płodów rolnych i pasz oraz ujęć wody pitnej,
-
organizowanie prac z zakresu przygotowania, adaptacji oraz funkcjonowania
i utrzymania w stanie gotowości technicznej budowli ochronnych na terenie gminy, - określanie sposobów i kolejności zaopatrywania ludności w sprzęt i środki ochrony indywidualnej,
-
nadzór nad przygotowaniem planów zaciemniania i wygaszania oświetlenia
w miejscowościach i zakładach pracy, - planowanie oraz nadzór nad przygotowaniem urządzeń specjalnych do prowadzenia likwidacji skażeń i zakażeń,
- realizacja przedsięwzięć mających na celu zabezpieczenie dóbr kultury, urządzeń użyteczności publicznej i ważnej dokumentacji,
- prowadzenie działalności upowszechniania problematyki obrony cywilnej,
- opracowanie sprawozdań i wniosków z realizacji zadań OC,
- monitorowanie zagrożeń na terenie gminy.
- W zakresie spraw wojskowych, w szczególności :
- prowadzenie rejestracji przedpoborowych i kwalifikacji wojskowej na terenie gminy,
- wykonywanie czynności związanych z likwidacją niewypałów znalezionych na terenie gminy,
- organizacja służby zastępczej poborowych,
- wykonywanie innych zadań na rzecz powszechnego obowiązku obrony kraju wynikających z ustawy.
4) W zakresie zarządzania kryzysowego, w szczególności:
- opracowywanie dokumentów planistycznych w zakresie zarządzania kryzysowego;
- wykonywanie niezbędnej dokumentacji do przygotowania i kierowania gminnym zespołem zarządzania kryzysowego;
- monitorowanie zagrożeń na terenie gminy.
- W zakresie ochrony informacji niejawnych:
- Pełnienie funkcji Pełnomocnika Ochrony Informacji Niejawnych w Urzędzie Gminy Wąsewo, w szczególności:
- zapewnienie ochrony informacji niejawnych, w tym stosowanie środków bezpieczeństwa fizycznego,
- zapewnienie ochrony systemów teleinformatycznych, w których przetwarzane są informacje niejawne,
- zarządzanie ryzykiem bezpieczeństwa informacji niejawnych, szacowanie ryzyka,
- kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji,
- opracowanie i aktualizowanie planu ochrony informacji w Urzędzie Gminy
i nadzorowanie jego realizacji,
- prowadzenie szkoleń w zakresie ochrony informacji niejawnych,
- prowadzenie zwykłych postępowań sprawdzających oraz kontrolnych postępowań sprawdzających,
- prowadzenie aktualnego wykazu osób zatrudnionych albo wykonujących czynności zlecone, które posiadają uprawnienia do dostępu do informacji niejawnych, oraz osób, którym odmówiono wydania poświadczenia bezpieczeństwa lub je cofnięto,
- przekazywanie odpowiednio Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego (ABW) lub Służbom Kontrwywiadu Wojskowego (SKW) do ewidencji danych osób uprawnionych do dostępu do informacji niejawnych, a także osób, którym odmówiono wydania poświadczenia bezpieczeństwa lub wobec których podjęto decyzję o cofnięciu poświadczenia bezpieczeństwa,
- przechowywanie Akt Postępowań Sprawdzających z uwzględnieniem przepisów ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach oraz aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie,
- prowadzenie kancelarii materiałów niejawnych. (rejestrowanie, przechowywanie, obieg i wydawanie materiałów upoważnionym osobom).
- Realizacja zadań gminy z zakresu bezpieczeństwa i porządku publicznego.
- Prowadzenie archiwum zakładowego, w szczególności:
- przyjmowanie materiałów archiwalnych i dokumentacji niearchiwalnej z samodzielnych stanowisk,
- opracowanie przyjętej dokumentacji, prowadzenie jej ewidencji oraz przechowywanie i zabezpieczenie,
- udostępnianie materiałów archiwalnych i dokumentacji niearchiwalnej,
- przekazywanie materiałów do archiwum państwowego,
- inicjowanie brakowania dokumentacji niearchiwalnej, udział w komisyjnym brakowaniu oraz przekazywanie wybrakowanej dokumentacji na makulaturę, po uprzednim uzyskaniu, zgody właściwego archiwum państwowego,
- dbanie o całość i bezpieczeństwo archiwum zakładowego, a w szczególności zabezpieczenie dokumentacji przed pożarem, wilgocią, mechanicznym zniszczeniem i przed szkodnikami.
„8) pełnienie funkcji inspektora bezpieczeństwa teleinformatycznego- systemu teleinformatycznego- „Bezpieczne Stanowisko Komputerowe” BSK,
9) pełnienie funkcji Koordynatora do Spraw Dostępności,