Stanowisko ds. rolnictwa, ochrony środowiska i infrastruktury technicznej
Stanowisko ds. rolnictwa, ochrony środowiska i infrastruktury technicznej
Inspektor - Elżbieta Wardaszko
Tel. (29) 645 80 00 wew. 26
Do zadań i kompetencji inspektora ds. rolnictwa, ochrony środowiska i infrastruktury technicznej należy:
Zakres obowiązków (czynności) na zajmowanym stanowisku pracy:
Zadania własne:
- Realizacja zadań wynikających z prawa łowieckiego.
- Prowadzenie spraw wynikających z prawa wodnego, w szczególności :
- wydawanie decyzji w sprawach zmian w stosunkach wodnych,
- nakazywanie wykonania niezbędnych urządzeń zabezpieczających wodę przed zanieczyszczeniem lub zakazywanie wprowadzania ścieków do wody w przypadku wprowadzenia przez właściciela gruntu do wody ścieków nienależycie oczyszczonych.
- Realizacja zadań wynikających z ustawy o ochronie zwierząt, w szczególności :
- wydawanie zezwoleń na hodowlę psów rasy agresywnej,
- prowadzenie spraw związanych z problemem bezpańskich psów,
- prowadzenie interwencji w razie stwierdzenia przypadku znęcania się nad zwierzętami,
- Prowadzenie spraw z zakresu ochrony środowiska, w szczególności:
- udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie,
- podejmowanie działań zapobiegających zagrożeniu środowiska,
- przeprowadzenie kontroli (oraz na polecenie Wójta kontroli podmiotów gospodarczych) w zakresie przestrzegania przepisów ochrony środowiska.
- wydawanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na wniosek podmiotu podejmującego realizację przedsięwzięcia.
- coroczne przedkładanie Generalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska, informacji o prowadzonych ocenach oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko
- Prowadzenie spraw z zakresu rolnictwa, w tym realizacja zadań dotyczących zapobiegania i przeciwdziałania skutkom klęsk żywiołowych w rolnictwie.
- Realizacja zadań wynikających z ustawy o ochronie przyrody, w szczególności:
- prowadzenie działalności edukacyjnej, informacyjnej i promocyjnej w dziedzinie ochrony przyrody,
- ochrona i kształtowanie terenów zieleni,
- realizacja celów ochrony przyrody wymienionych w ustawie,
- współpraca z właściwymi organami w zakresie ochrony przyrody,
- wydawanie zezwoleń na usuwanie drzew i krzewów oraz naliczanie opłat za ich usunięcie,
- wymierzanie kar pieniężnych za samowolne usuwanie drzew i krzewów.
-
Realizacja zadań wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku
w gminach, w zakresie:
- zapewnienie odbioru zwłok zwierzęcych z terenu gminy,
- znakowanie obszarów dotkniętych lub zagrożonych chorobą zakaźną zwierząt,
- udzielanie zezwoleń podmiotom świadczącym usługi w zakresie :
- ochrony przed bezdomnymi zwierzętami,
- prowadzenia schronisk dla bezdomnych zwierząt, a także grzebowisk i spalarni zwłok zwierzęcych,
- kontrola działalności gospodarczej przedsiębiorcy w zakresie zgodności wykonywanej działalności z udzielonym zezwoleniem.
- Prowadzenie spraw związanych z zarządzaniem drogami gminnymi, w szczególności:
- przygotowywanie opinii w sprawach przebiegu dróg powiatowych oraz prowadzenie spraw związanych z zaliczaniem dróg do kategorii dróg gminnych,
- współpraca z zarządcami dróg powiatowych i krajowych,
-
wydawanie zezwoleń za zajęcie pasa drogowego na czas wykonywania robót
i naliczanie opłat oraz wydawanie zgody na ułożenie w pasie drogowym urządzeń obcych (wodociągowych, przyłączy energetycznych itp.), - koordynacja robót w pasie drogowym,
-
orzekanie o przywróceniu pasa drogowego drogi gminnej do stanu poprzedniego
w razie jego naruszenia, - przeciwdziałanie niszczeniu dróg przez ich użytkowników,
- przeprowadzanie okresowych kontroli stanu dróg,
- prowadzenie ewidencji dróg gminnych i mostów,
- prowadzenie spraw w zakresie budowy, modernizacji, utrzymania i ochrony dróg gminnych,
- przygotowywanie wniosków o dotacje i kredyty preferencyjne,
- zapewnienie zimowego utrzymania dróg gminnych,
- utrzymanie w należytym stanie znaków drogowych na drogach gminnych,
- współdziałanie z organami policji w zakresie utrzymania bezpieczeństwa w ruchu drogowym,
- zapewnienie udzielania zamówień publicznych w zakresie powierzonych zadań zgodnie z obowiązującymi przepisami, w tym przepisami o zamówieniach publicznych, prowadzenie odpowiednich procedur związanych z realizacją zamówień publicznych.
- Realizacja zadań gminy wynikających z ustawy:
- o narkomanii;
- prawo przewozowe,
- o transporcie drogowym.
- publicznym transporcie zbiorowym,
- o funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.
10. Nadzór nad funkcjonowaniem oświetlenia ulicznego w gminie.
11. Realizacja zadań gminy wynikających z ustawy – Prawo energetyczne.
12. Realizacja zadań gminy w zakresie gospodarki nieruchomościami tj.:
- ewidencjonowanie mienia gminy,
- zlecanie i odbiór robót z zakresu prac geodezyjno-szacunkowych gruntów stanowiących własność gminy,
- regulacja stanu prawnego nieruchomości gminy,
- prowadzenie spraw związanych z nabywaniem nieruchomości na rzecz gminy, w tym:
a) z mocy prawa lub na wniosek poprzez komunalizację,
b) w postępowaniu sądowym poprzez zasiedzenie,
- prowadzenie spraw związanych ze sprzedażą, oddaniem w użytkowanie wieczyste, trwały zarząd, użytkowanie, dzierżawę i użyczenie nieruchomości stanowiących mienie gminy, w tym:
- techniczne przygotowanie przetargów na zbycie nieruchomości, obsługa tych transakcji,
- przygotowanie projektów umów, porozumień i protokołów uzgodnień,
- prowadzenie spraw dotyczących przekształcania prawa użytkowania wieczystego w prawo własności,
- prowadzenie spraw dotyczących postępowań o udzielenie zamówień publicznych w zakresie wykonywania usług:
- opracowań geodezyjnych,
- wyceny nieruchomości, w tym przygotowanie projektów umów.”
13. Wykonywanie zadań wynikających z ustawy o lasach, w szczególności :
-
przedstawianie Wójtowi Gminy wniosków właściciela gruntów do zaopiniowania
w sprawie wydania decyzji przez Starostę dotyczącej przyznania środków finansowych na zalesienie gruntów, - przedstawianie Wójtowi Gminy wniosków Wojewody do zaopiniowania dotyczących uznania lasu za ochronny lub pozbawienie go takiego charakteru.
14. Realizacja zadań gminy wynikających z ustawy o :
- ochronie gruntów rolnych i leśnych,
- zagospodarowaniu wspólnot gruntowych.
15. Dokonywanie wpisu do rejestru działalności regulowanej i wydawanie zezwoleń w zakresie realizowanych obowiązków na stanowisku pracy oraz przekazywanie do Centralnej Ewidencji Informacji Działalności Gospodarczej (za pośrednictwem upoważnionego pracownika urzędu gminy) informacji o wpisie oraz wydanych zezwoleniach”.
Zadania zlecone:
-
Przyjmowanie i przekazywanie zgłoszeń o podejrzeniu choroby zakaźnej u zwierząt
w celu identyfikacji przy wybuchu choroby zakaźnej oraz monitorowanie chorób zakaźnych. - Przyjmowanie informacji o pojawieniu się chorób i szkodników upraw, wzywanie do wykonania określonych czynności.
-
Nakazywanie posiadaczom gruntu rolnego zniszczenia zasiewów lub nasion
o nieodpowiedniej zdrowotności. - Organizacja i prowadzenie spisów rolnych.